نکتۀ دیگری که باید به آن توجه کرد آن است که هرگاه جریان راه اندازی را کم انتخاب کنیم، با فرض اینکه بتوانیم به گشتاور مقاوم بار غلبه کنیم، و آن را به حرکت در بیاوریم، مدت زمانی که طول خواهد کشید تا سرعت موتور به سرعت نامی آن برسد تابع جریان انتخاب شده خواهد بود. به عبارت دیگر در جریان کمتر مدت زمان بیشتر و در جریان بیشتر مدت زمان کمتری موتور به دور نامی خود می رسد.
در یک سافت استارتر الزامی به تنظیمات مختلف نیست، به صورت کلی با تنظیم سه یا چهار پارامتر که مشخصۀ استارت و جریان موتور می باشد، سافت استارتر به آسانی قابل تنظیم است.
به عنوان مثال یک پمپ آب، که آب را از یک موقعیت پائین به ارتفاع بالاتری هدایت می کند در نظر بگیرید، چون پمپ ناگزیر است به سیال (مثلاً آب) میزانی انرژی جنبشی وارد کند که به اختلاف ارتفاع غلبه کند در هنگام توقف، اختلالات زیادی در آن ایجاد می شود. زمانی که این پمپ به صورت عادی متوقف شود یعنی بدون سافت استارتر فرمان قطع آن صادر شود. در این حالت آبی که در لوله ها وجود دارد و دارای انرژی پتانسیل بالائی است، به طور ناگهانی به طرف پمپ سرازیر شد و پس از برخورد آب به پمپ که اصطلاحاً به آن ضربۀ کله قوچی می گویند باعث ایجاد آسیب به پمپ و لوله ها می شود. در این حالت با استفاده از سافت استارتر می توان به صورت توقف تدریجی پمپ را متوقف نمود و انرژی پتانسیل آب را به تدریج میرا نموده و بدین ترتیب ضمن جلوگیری از ضربه، نوسانات مکانیکی آن را کنترل کرد